Academia de Studii Economice a Moldovei
Universitate angajată în VIITOR



Interviu cu Ministrul Economiei și Infrastructurii, viceprim-ministru.

- Domnule Ministru, ce V-a marcat în timpul studenției la ASEM?

Studenția mea a fost atât de demult, încât mai puține s-au memorizat. Cert este că a fost o studenție interactivă. Era începutul anilor 90, o perioadă foarte dinamică, de transformări profunde și m-am trezit prins în ea. De fapt, am început viața mea studențească la facultatea de matematică aplicată, apoi m-am transferat în anul doi la ASEM, la Management. Sigur că am nimerit într-un alt mediu, mult mai dinamic și mai interesant. Am beneficiat de lecții cu profesori străini, de acces la o bibliotecă imensă pentru acele timpuri, care m-au inspirat, m-au format și  mi-au întărit convingerea că alegerea a fost una perfectă. Am învățat la frecvență redusă, dar asta mi-a permis să fiu într-o cercetare continuă a pieței, a sistemului educațional, dar și a tot ce ține de economie în general, din alte surse decât cele sovietice. Asta m-a motivat și mi-a pus baza carierei mele profesionale.

- Ce face un ministru într-o zi de muncă obișnuită?

Un ministru muncește foarte mult. De la ora 7, până seara la 22.00 agenda e plină. Asta înseamnă ședințe, uneori din oră în oră, pe diferite tematici, subiecte… dar cel mai solicitant  e să iei decizii, care uneori sunt bune, alteori mai puțin populare, dar care trebuie să fie asumate. Și asta e o responsabilitate care te consumă cel mai mult.

- Pe lângă agenda neîncăpătoare,  ce ar mai sta în spatele acestei funcții, riscuri, dar și avantaje?

Riscurile sunt de varii dimensiuni și efecte: politice, sociale. Presiunile sociale sunt enorme, firește, dar există și oportunități, principală fiind șansa de a realiza proiecte importante, durabile.,  de a rămâne în istorie ca fiind oficialul care a realizat ceva bun pentru țară la timpul lui. Cel puțin, asta îmi doresc.

- Care sunt publicațiile economice de valoare, în opinia DVS?

Personal citesc The Economist, publicația care stabilește trend-urile mondiale în domeniu și care apreciază riscurile majore pe diferite platforme. Mai răsfoiesc Financial Times publicație care oferă tendințele pe plan mondial.  Pe plan local apreciez activitatea echipei Logos-Press.

- Unde sunt colegii Dvs.  de grupă?  Păstrați legătura? Îi aveți în echipa de la minister?

Cu puțini dintre colegi păstrez legătura. Pe unii i-am cunoscut mai puțin pe timpul anilor de studenție, dar acum sunt angajați ai Ministerului Economiei și Infrastructurii sau în diferite instituții subordonate acestuia. Unii s-au lansat în afaceri, alții sunt oameni prosperi peste hotare, am colegi care activează în instituții financiare internaționale, cum ar fi Banca Mondială, FMI. Asta înseamnă că studiile obținute au fost relevante. Avem o tradiție, la fiecare zece ani să ne întâlnim, să ne vorbim despre rezultate, succese, dar și despre insuccese, astfel încât să încercăm să ne ajutăm.

- Din experiența Dvs. de student, dar și de funcționar reprezentativ al domeniului economic,  ce credeți că ar fi bine de mai întreprins pentru o comunicare bună între cele trei categorii (studenți, profesori, angajatori), ca în final, toți, dar și țara să aibă de câștigat?

Nu prea cunosc care este curricula acum și ar fi poate nedrept să judec, dar cred că ceea ce lipsește multor tineri care vin de pe băncile facultăților este practica. Este necesară o interacțiune mai productivă cu sectorul privat. Practica bate gramatică, dar nu o substituie. Sunt timpuri care impun o detașare, sau cel puțin o îmbinare inteligentă a științei pure cu practica, cu exemple și situații reale, studii de caz și elaborarea de soluții, care să formeze studenților bagajul de experiențe și deprinderi necesare. Este necesară o comunicare strânsă a mediului academic cu sectorul real. Agenții economici au anumite așteptări și ar fi bine să le comunice studenților și să participe la formarea lor, dacă vor un produs de calitate. Pe de altă parte,  ASEM-ul, dar și orice universitate trebuie în permanență să-și ajusteze agenda la necesitățile pieței. Altfel, ”piața” va interveni nemilos și, bănuiesc, ireversibil,  în agenda universitară.

ASEM, profesorii și studenții săi  trebuie să urmărească ce se întâmplă și în instituțiile statului, pentru că este o instituție care pregătește și funcționari publici, care urmează să ia decizii importante în domeniul economiei, a infrastructurii de calitate și multe alte domenii, dar în același timp, și de partea cealaltă -  în sectorul privat. Să se găsească acea nișă, oportunitate, care este oferită de mediul economic din țară, astfel încât ASEM-ul să fie prima opțiune în lista pretendenților la studii, dar și a agenților economici atunci când  operează angajări.

”Asumarea deciziilor este o responsabilitate care te consumă cel mai mult”


- Sunt o serie de lucruri pe care e bine să le faci în anumite etape ale vieții, care sunt șansele pe care nu trebuie sa le neglijezi în timpul studenției?

Ar fi o continuare a răspunsului la întrebarea anterioară. Unii studenți, absolvind, reușesc să prindă un bilet în primele locuri la spectacolul vieții, alții, nu prea. Dar norocul nu e suficient aici. Calea sigură pentru un început bun e să nu-ți ”dormi” studenția. Implicarea, din primul an de facultate, că posibilități sunt infinit de multe comparativ cu alte timpuri; apoi - interesul față de tot ce se întâmplă în jur și dorința de a fi mai bun - sunt ingrediente suficiente și reale pentru a te afirma începând cu anii de studenție.

-  Domnule Ministru, pe de o parte, lumea se plânge că avem prea mulți economiști, pe de alta, se pare că nu sunt suficienți cât să trecem de la economia în tranziție la o altă etapă?

Noi avem multe persoane cu studii economice, dar, din păcate, puțini economiști. Economiști în sensul profund al acestui cuvânt - oameni care pot să se implice, care pot să-și asume decizii, bazate pe o analiză economică, bazate pe o modelare economică și multe alte elemente necesare.

Economiștii buni sunt așteptați cu brațele deschise oriunde. Eu cu cea mai mare plăcere i-ași angaja în funcții cheie în Ministerul pe care îl conduc, în agențiile subordonate și întreprinderi de stat. Important e să fie buni specialiști.

- Și celor care operează cu "Uită tot ce ai învățat la facultate... și fă ca noi!" ce aveți a le spune?

Categoric nu e cazul! Facultatea,  până la urmă,  îți creează sau dezvoltă premise pentru a-ți educa logica economică, un sistem de valori. Cu diploma în mână fiind, trebuie să ai cel puțin deprinderea de a înțelege ce trebuie să cauți și unde ai putea găsi informația necesară. În cazul meu, ASEM-ului i-a reușit acest lucru.

- În contextul evenimentului de azi, (că tot a început Business Week),  când vom avea economia, care să ne permită să nu mai economisim pe lucruri elementare în minunata noastră țară?

Nu există magie în acest domeniu. Nu poți face o economie prosperă peste noapte. Noi toți muncim ca să avem o economie mai dezvoltată, cu locuri de muncă mai bune, salarii decente, dar toate acestea depind de productivitate și de resursele de care dispune țara. La rândul lor, și acestea depind de investiții. Nu contează, fie investiții interne sau străine, important e să fie calitative și durabile în timp. Mai contează mult calitatea forței de muncă și productivitatea muncii, care, în Republica Moldova cedează standardelor. Trebuie să revenim la bunele tradiții ale Republicii Moldova, cea de a munci, nu doar în comerț, dar și la fabrici și uzine.

-  Un mesaj pentru toți cei care se identifică ASEM-iști?

Cât de banal nu ar suna teza ceea: ”Învățați! Învățați și iar învățați!”, ea rămâne actuală. Învățați nu doar din ceea ce va spun profesorii, dar din orice - cărți, experiențe, comunicare cu oameni inteligenți. Învățați nu doar la facultate și nu doar 3, 5, sau cât durează doctoratul… Selectați lucrurile, evenimentele, oamenii din viața voastră,  astfel încât să puneți preț pe cele importante, care să merite efortul și pe care să le puteți aprecia, cu timpul, că au fost ”o investiție bună”.

- Vă mulțumim!

Consemnare: Liuba Lupașco